donderdag 31 mei 2012

Sjoer Mossou: Avondje NAC, een liefdesverklaring

Prrachtig boek over het avondje NAC aan de beatrixstraat. Als je ook maar iets met NAC hebt is het een genot om te lezen, kippenvel en tranenin de ogen. Maar ook supporters van andere clubs zullen veel dingen herkennen, enzelfs voor iemand die niets van voetbal weet is het leuk om te lezen.

Als NAC-supporter bezorgt alleen de foto op de omslag me al kippenvel. Dat beeld heb ik zo vaak gezien als ik aan kwam lopen richting kaartjes-verkoop. Ik hoorde dan al het gezang uit het stadion, en ging harder lopen: zo snel mogelijk "erbij zijn", bij al die ander mafkezen die ieder keer maar weer in het stadon zaten, of we nu bovenin stonden, degradatievoetbal speelden, of in de 1e divisie. De sfeer, daar ging het om, en die was er!


 citaat uit het boek:
Toen we ons plekje hadden ingenomen , tegen het hek, links van het doel aan de Beatrixstraat, keken  we steeds even naar de B-side, met grote ogen. Daar  gebeurde het, dat was wel duidelijk. 
Schuin van onderaf hadden we een mooi zicht op het vak, waar in de koude avondlucht een grote condenswolk uit opsteeg. De mensemassa, dicht opeengepakt, leek er voortdurend in beweging. Er steeg steeds een krachtig gezang op. Handen klapten in de lucht. Eén supporter steeg voortdurend boven iedereen uit, balancerend op een muurtje, dirigerend met woeste armgebaren. 'Die gek daar is Siep' zei mijn broer.

Geweldig!
Het enige jammer vind ik dat Sjoerd te laat geboren is: de jaren 70 heeft hij niet meegemaakt. De jaren rond de promotie in '93 zijn mooi, ik was er ook bij. Maar in mijn beleving waren de jaren 70 echt legendarisch.  Wachten is op iemand die zo smeuig kan schrijven over zijn herinneringen aan die jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten